På kanelen igen…

…nej, det är inte så att jag sitter här hemma och smuttar på likören i min ensamhet. Däremot är jag väldigt, väldigt förtjust i kryddan kanel. En passion jag för övrig delar med min äldsta son. Han häller gärna kanel på lite allt möjligt:) Häromdagen köpte jag hem 1,7 kg köttfärs och bestämde mig för att rulla köttbullar. Varför ”köpe” när man så enkelt kan göra egna?? Jag har nog bara varit lite för bekväm innan. Köttbullarna blev helt fantastiska och de innehöll just kanel! Perfekt så här när det lider mot jul.

Orientaliska köttbullar (stor sats)
ca 1,5 kg blandfärs
4 ekologiska ägg
2,5 dl vispgrädde
2 vitlöksklyftor
5 tsk koriander
2 tsk spiskummin
1 msk kalvfond
6 tsk havssalt
1,5 tsk vitpeppar
1,5 tsk cayennepeppar
2 tsk kanel
malen muskotnöt efter behag

Blanda alla ingredienserna i en stor skål. Enklast är att blanda ihop färsen med händerna. Rulla sedan köttbullarna i lagom storlek för hand eller använd en sprits om du vill ha lite mindre köttbullar. Stek dem i smör tills de har fått en fin stekyta och lägg sedan över dem i en ugnsfast form och låt dem vara inne i ugnen på ca 150 grader under tiden som du steker klart alla köttbullar.

OM man vill ha lite god sås till:
Häll av fettet som är i stekpannan genom en sil och skrapa ren pannan. Häll sedan tillbaka stekskyn och tillsätt
ca 2,5 dl vispgrädde
1 msk kalvfond
1/2 msk worchestersås
3 msk torrt vitt vin

Låt koka upp och sjud den sedan till den är tjock. Smaka av med salt och peppar. Yummie!!

Själv åt jag mina köttbullar med blandad spenatsallad, stekta champinjoner och två skivor halloumi och den goda gräddsåsen. Helt underbart! Det enda som inte var lika underbart var när jag ställde fram alla tusen köttbullar i ett fint fat på bordet och sonen sa: ”Mamma, blir det köttbullar idag? Jag gillar faktiskt inte hemmagjorda…..” Tack, för den liksom;)

7 tankar om “På kanelen igen…

  1. Kanel i köttbullar har jag aldrig provat. Annars gör jag hemlagade sådana ofta och de försvinner med vindens fart. Idag har jag tänkt mig att ge på kåldolmar – massavis med sirap. Ett gammalt recept från min kära mormor som kunde koka ”soppa av en spik”.

  2. Ping: Ljus i mitt hus | rebecca sofie

Lämna en kommentar