vackra, råa betong.

Vackra, råa betong.

I början av sommaren gick jag en betongkurs ute hos en konstnär på en av våra vackra skärgårdsöar här nere i södern. Jag hade inte särskilt stora förväntningar på resultatet utan det som lockade mig dit var att prova på att arbeta med betong. För mig har betong nämligen mest varit ett nödvändigt ont då vi under flera år har byggt om och renoverat vårt sekelskifteshus som är byggt av sten. När jag insåg hur mycket vackert man kunde göra av betong så började fantasin flöda. Krukor, bänkar, lyktor, ljushållare……..you name it. Det är så mycket man kan skapa med betong. Och, det är så ENKELT. Det enda du behöver är en påse finbetong, en hink, lite vatten och några vackra formar att gjuta i.

 

Inför det andra kurstillfället åkte jag och en kompis som också var med på kursen till en second hand affär och shoppade loss på diverse grejer som gamla glasfat, porslin och ljushållare som vi sedan gjöt in i betongen. Nu står de vackra betongföremålen hemma hos oss på vår terass och jag har njutit av dem hela sommaren.

 

 

 

Kommentera

