fluffig citrontårta

Fluffig citrontårta……världens enklaste och världens godaste……

I kväll var det så dags för ännu ett kalas. Sonen har nyss fyllt 6 år och detta måste ju givetvis firas. Nu är det så att jag är grymt trött på prinsesstårta (som jag tycker att jag gör i tid och otid) och letade således fram en gammal goding som har funnits i receptpärmen i bra många år. Min mamma brukade göra denna tårta när jag var liten och den har liksom följt mig genom livet och bakats mer och mindre frekvent under årens lopp.

Det bästa med denna tårta är att den är så otroligt enkel att göra samt att marängen blir helt ljuvligt god. Marängen ska nämligen stå i ugnen över natten men, hör och häpna, utan någon ugnsvärme. Man stänger nämligen av värmen när man sätter in kakan.  Och på morgonen, vips, så är marängen klar.

 För att göra hela härligheten ännu godare så gör man en egen lemoncurd som man brer på, vispar upp lite grädde och sedan slutligen, ringlar över lite fin, god mörk choklad. Och voila, ett styck smaskig citrontårta!

Recept på tårtan kommer här:

Ugn 275 grader

Botten:

5 äggvitor

2 2/2 dl socker 

Matfett och mjöl till formen

 Citronkräm:

5 äggulor

1 dl socker

saft och skal av  ½ citron

75g smör

Garnering:

3 dl vispgrädde

1 msk  vaniljsocker

50g mörk choklad

 

Smörj en rund form mycket väl och  mjöla den lätt.  Vispa äggvitorna hårt och vänd i sockret. Häll marängsmeten i formen. Ställ den mitt i ugnen och stäng av genast. Öppna inte ugnsluckan på minst 5 timmar.

Vispa samman äggulorna, sockret och citronsaft + skal i en kastrull till en kräm.  Sjud upp under kraftig vispning. Krämen ska bli tjock. Rör smöret i krämen när den har svalnat något, låt kallna.

Vispa grädden till garneringen tillsammans med vaniljsocker. Smält chokladen och häll sedan upp den i en liten plastpåse eller sprits.  Stjälp upp kakan på ett fat och bred krämen över hela tårtan och över kanten. Täck sedan hela härligheten med den vispade grädden. Stick ett hål i plastpåsen och ringla chokladen över tårtan.  Om man vill ha mer dekor är det alltid poppis (i alla fall hos kidsen) om man lägger på några Noblesse eller andra chokladbitar. Snyggt blir det också.

Hoppas att ni uppskattar den lika mycket som jag och min familj gjorde! 

Nu ska jag ta mig rackarn gå till sängs. Det har varit en lång dag i dag med två kalas (ett här och ett borta), vänner från Båstad på besök samt dansträning med dottern. 

Natti natti!

Kommentera

