När katten är borta….

Sally Sötnos.……dansar råttorna på bordet. Sägs det. Katten är borta men inte fanken dansar det några råttor här inte. Hela familjen har åkt till Skåne utom jag, som nyss kommit hem från min keramik, och här är tomt och tyst. Det enda som hörs är den eländiga kranens droppande och bilarna som kör förbi utanför. Vår lilla kattunge har vi lämnat hos mina föräldrar som får agera kattvakter över helgen då jag i morgon efter avslutad arbetsdag sätter mig på tåget för att bli återförenad med ligan.

Det är märkligt vad snabbt man vänjer sig vid att ha ett djur i huset. Tre veckor har Sally bott här, och varje kväll kryper hon upp och ligger jämte mig i soffan när jag sitter och jobbar på kvällen. I kväll kryper hon förmodligen upp i pappas knä. Som blir nostalgisk och tänker tillbaka på tiden då jag var liten och vi hade en perser som hette Madonna. Det var väldigt viktigt att hon var perser och också att hon var något så fint som blåcremé. Vår Sally är ingen perser, och inte är hon blåcremé heller. Hon är en svart och vitfärgad bondkatt men hon är världens finaste och världens snällaste. 

Anledningarna till att vi köpte katt var två. Dottern fullkomligt ÄLSKAR djur och har tjatat sig grön om en kattunge det sista året. Den andra, och den starkaste anledningen var att vår son är LIVRÄDD för djur. Och då menar jag ALLA djur. Inklusive kattungar, hundvalpar och marsvin. Vår tanke var därför att han, med en alldeles egen kattunge i huset skulle bli av med sin skräck. Vi är inte där ännu, men en god bit på väg. Han springer inte längre all världens väg så fort han ser henne. Hon kan sitta i soffan i lillasysterns knä när han sitter bredvid och han kan ta ett snöre och leka med henne. Så visst är det värt det, alla gånger. Dock låter han henne inte komma nära och att klappa och bära kommer inte på tal. Därför tycker jag att det är ganska charmigt de gånger som jag har gått in för att stoppa om honom en sista gång inför natten lagt märke till att vår lilla Sally ligger i hans säng. För visst är det väl så att katter ofta tyr sig till de som visar minst intresse…………..

 

 

Kommentera

