Svärmors skåp är fullt av skatter…

Min svärmor är en samlare i ordets rätta bemärkning. Att gå igenom hennes skåp är således som att ge sig ut på ett stort, stort äventyr där man aldrig vet vad som väntar en . I helgen var jag och familjen och bodde över hos svärmor i några nätter och i jakt på en bakform, då jag skulle slänga ihop en smulpaj, så hittade jag en alldeles förtjusande 50-tals termos i retrostil. ”Ta den bara”, sa svärmor. ”Och om det är något annat du vill ha så bara ta det också”. Och nog tog jag den allt och nu pryder den vårt kök med all sin charm. För visst är den ett smycke, denna förtjusande termos!

Inte nog med att termosen fick följa med oss hem, det fick också en broderad tavla med motiv av vackra fiskmåsar flygandes över havet göra. Som mannens farmor givit honom som barn men som sedan blivit stående i källaren hemma hos svärmor. Det härliga med tavlan och dess motiv är att min mans farmor, som är död sedan många år, hade insisterat på att min man skulle ha den och numera är han pilot. Det var som att hon kände det på sig. Att han och fiskmåsarna skulle få något gemensamt. Är det inte en härlig känsla när man hittar gamla saker som liksom får ett nyvärde så säg…………………

Kommentera

