En liten dos av Jesus……..

”This little light of mine, I’m gonna let it shine…..”

Ikväll har jag tänt många ljus runt om i vårt hus. Höstmörkret bjuder in till kontemplation och eftertanke. Det är något rofyllt med denna årstid.

Jag har en fin bok som jag införskaffade för ett antal år sedan som heter ”Din är dagen”. Den är fylld av tankar och reflektioner om allsom är viktigt i livet. Den är som en dagbok där det står ett tänkvärt citat om dagen med en tillhörande liten berättelse som avslutas med en reflektionsfråga. Idag den 22 oktober står det: ”Ibland behövs det en regnig dag för att man ska bli påmind om att allting kommer att bli bra.(Cris Williamsson)

Berättelsen som står under det är följande:

”Regniga dagar slår vi av på takten. Vi har alltid så mycket att stå i, vi stressar för att hinna åka till olika ställen och uträtta olika ärenden. Men regnet tycks dämpa takten i tillvaron, till och med i våra hjärtan. Och när vi dämpar takten, kan vi uppleva frid i sinnet, den frid som består i att veta att vi bär allt vi behöver inom oss. Trycket från omvärlden försvinner när vi tar oss tid att tänka efter. Så som regnet tränger igenom marken, så tränger lugnet och friden in i vår själ. Trädens grönska får en friskare färg. Växterna och blommorna törstar inte längre. När vi saktar ner, tröstas vi av vad vi bär inom oss; vetskapen om att allting kommer att bli bra.”

Frågan lyder: Vad kan jag trösta mig själv med i dag?

Jag har som mål att läsa i boken varje dag och under vissa perioder fungerar det och andra glömmer jag bort det. Eller i ärlighetens namn så tar jag mig inte tid. Oavsett så ligger boken på mitt nattduksbord jämt och påminner mig om den där djupare dimensionen av tankar som är så skön att kasta sig in i. Om jag ställer mig ovanstående fråga så här när lördagskvällen (i varje fall för mig) lider mot sitt slut så tröstar jag mig med att jag har haft en fantastiskt fin dag tillsammans med min familj. Vi hade inget planerat och vi har faktiskt kunnat dämpa takten lite i dag precis som i berättelsen. Vi har bara umgåtts, ätit god mat och avslutat kvällen med spel och Fångarna på fortet.  Bara en sån sak. Jag tröstar mig också med att jag har friska barn, som somnade lyckligt på soffan för en liten stund sedan, och att jag har en underbar man. Sist men inte minst så tröstar jag mig med att jag kommer att somna med en känsla av förnöjsamhet i kväll. Och det ni…….det är en alldeles underbar känsla.

[youtubeplay id=”rTebgVrHEVM” size=”medium”]

Ps. det fina Jesusljuset kommer från Love Hometown de övriga är inköpta på Loppis för en billig penning.

 

 

 

 

 

Kommentera

