På kanelen…..

I kväll har jag kokat risgrynsgröt. Ett ordentligt storkok som varar i flera dagar.  Jag inte bara älskar att äta gröten; jag älskar faktiskt att tillaga den också. Att stå och röra i den vid spisen (fast man helst ska låta den svälla utan omrörning) och känna hur den ljuvliga doften av söt mjölk och kanel fyller hela huset är en speciell känsla. Att det är lite tidsbegränsat att äta gröten gör den ju också lite extra åtråvärd. För vem käkar egentligen tomtegröt på sommaren??

När jag har kokat gröt får jag ofta höra: ”vad duktig du är!”, ”gör du din egen gröt? Är inte det meckigt?” etc. etc.. Sanningen är, det är inte ett smack svårt att koka risgrynsgröt. Det är busenkelt (och man slipper åka till ICA för att handla:) . Själv så gör jag såhär:

 

 

  1.  Mät upp grötris och vatten och låt koka i en STOR gryta. Till 10 portioner så tar jag ca 4 dl grötris och 9 dl vatten, en klick smör och en nypa salt. Låt koka på svag värme i ca 10 minuter.
  2. Häll i mjölk och grädde, ca 15-16 dl och 3-4 kanelstänger. Låt svälla under lock på svag värme i ca 40 minuter.
  3. Känn efter om gröten känns bra. Om den är lös och ”rinnig”, låt den svälla ytterligare. Om den är för tjock, späd med mer mjölk eller grädde. Blanda ner någon matsked socker om du gillar lite sötare gröt och rör ner ytterligare en klick smör.

Voilá,  en stor gryta med härlig smaskig gröt är färdig att avnjutas. Inte svårt, inte meckigt! Bara hiskeligt gott……….

Kommentera

