En liten släng av behaviuorism

I natt har mannen och jag fått sova en hel natt. En HEL natt. Förstår ni grejen? Jag vaknade vid 7-snåret och kände mig utvilad. Det är inte ofta det händer. Men de sista veckorna har det hänt betydligt oftare, jag ska förklara varför……..

Våra barn på 5 och 6 år tillhör de barn som allt som oftast tar ett par vändor in till oss på natten, hänger och klänger och vänder och vrider. Superysigt, men jag har känt mig mer eller mindre som en zombie den sista tiden på grund av att jag väldigt sällan får någon  sammanhängande nattsömn. Det är här behaviourismen kommer in i bilden. Häromveckan hade vi ett litet familjeråd, barnen, mannen och jag där vi beslutade att vi skulle införa ett poängsystem i form av en lista där varje natt som man sov i sin egen säng skulle generera i ett streck på listan. Varje streck gav en krona. Detta har gått över förväntan och istället för gråt och tandagnissel på kvällar och nätter har detta nu blivit som en rolig grej och på morgonen  vaknar de (också glada och utvilade) och springer ner i köket för att sätta ett streck på listan. Sonen, som ju har börjat förskoleklass, har till och med gjort sin egen lista. Detta har alltså blivit en win-win situation för oss alla:)

 

One thought on “En liten släng av behaviuorism

  1. Vilken underbar idé! Ja, TB snart 16 sover ju fint själv, men Gbariel har varit strulig som tusan. Dock vill han inet sova hos oss, bara att hans älskade mami ska komma in till honom. Så jag har haft gatlopp om nätterna, då maken också gillar att ha sällskap i sängen. Det är inte lätt när man är populär…

    Hoppas den goda rytmen håller i sig…
    Kram Mia

Kommentera

