Star wars – lektyr för 6-åringar?

Jag har just nattat sonen och det genom att läsa en stund ur boken STAR WARS Bildlexikon för honom. Jag är helt förundrad över hur intressant han tycker att det är. Sedan en tid tillbaka är det verkligen mycket som kretsar kring just STAR WARS. Och jag får väl motvilligt erkänna att jag är en av dom, en av dom som har aldrig har sett en enda STAR WARS film.

 

Sonen leker med STAR WARS lego, vill läsa STAR WARS tidningar, spela STAR WARS på Nintendo DS, se filmer och då läsa och titta på bilder i Bildlexikonet. (Själv så läste och uttalade jag roboten R2-D2:s namn som RtvåDtvå i ett bra tag innan det gick upp för mig att han i själva verket heter ”artoodeetoo”- tjing!)

bild från Wikipedia

Det som fascinerar mig mest över den senare är språket.

Strålvapen avfyrar laddningar av strålpartiklar från energiceller. Standardmodellerna är internt modifierade för användning av olika soldater (stridsdrodier, stormtrupper, rebellsoldater etc.). Jonvapen avfyrar jonenergi istället för strålpartiklar.” 

Tänk att en 6-åring är helt superintresserad och lyssnar vaket och ställer frågor när jag läser. Förmodligen är jag inte heller den enda som läser sånt här för min 6-åring då STAR WARS verkar ha tagit ett hårt grepp om marknaden och massproducerar alla möjliga saker från kläder och ritblock till Nintendospel och  kinderägg. Vad gäller texterna så lär ju lill-knoppen förhoppningsvis ligga bra till när han senare i livet ska läsa facklitterära texter och vetenskapliga artiklar:) Det är bara att hålla tummarna! 

 

 

 

Och nu ska mamman återgå till verkligheten, lägga ner reflektionsbiten för en stund och jobba klart på sina keynote-presentationer om Renässansen och Upplysningen……

På återseende!    

 

 

 

 

2 thoughts on “Star wars – lektyr för 6-åringar?

Kommentera

