en kväll i verkstaden

I kväll har jag varit på ett av mina absoluta favvisställen, nämligen i keramikverkstaden. Här frodas kreativiteten, glädjen och gemenskapen.

Vi hade lov även från keramiken förra veckan så det var en hel del av mina grejer som hade bränts och det är alltid roligt. På onsdag fyller mannen år och jag har tänkt överraska honom med ett par sushitallrikar, desgin by me:) Vi får väl se om jag gillar dem. Det var första gången jag gjorde denna typ av tallrikar så med mer träning så kan de bara bli bättre. Jag har också gjort några skålar och några blommor. 

Det är alltid lika roligt att se sina saker när de är färdigbrända…….för man vet aldrig hur de kommer att se ut. När man glaserar så gör man det på vinst och förlust. Antingen så vinner man, och då är resultatet kanon och man är helnöjd. Ibland (dessvärre ganska ofta) så förlorar man fett. Då har antingen färgen inte blivit som man tänkt sig eller också har glasyren runnit och fastnat i något annat föremål eller har föremålet bara spruckit hux flux……och vips, ogjort arbete:( ………..som det här.    

I kväll har jag enbart glaserat, i tre timmar! Det har varit allt från drejade skålar och änglar  till ännu flera  sushitallrikar. 

Keramiken är min ventil, mitt andningshål i vardagen och jag älskar det. Jag jobbar  i stort sett varje kväll då jag har ett jobb som kräver det, men en kväll i veckan är helig. Normalt sett är det torsdagar men just denna veckan blev det en måndag.

Och det var en mycket fin start på den här veckan.

blommor gjorda i svart lera som kan fästas på armeringsjärn och sedermera smycka trädgården

 

8 thoughts on “en kväll i verkstaden

  1. Oj vad du är duktig! Och SOM jag skulle vilja våga pröva det där.. men jag vet inte.. tror väl inte att man kan kanske..

    Helt otroligt fina sushitallrikar! Förstår att du måste ha lagt mycket tid på att bli så duktig.

    Ha en fin kväll (helg höll jag på att skriva… I wish)!

    Kram!

  2. Så fint! Verkar avkopplande att få slippa göra allt det där vanliga och istället ägna sig åt nåt helt annat ibland.
    Speciellt när det blir såå fint.

    Kram

  3. Tack så mycket! Ja, det är verkligen avkopplande, och det får mig att släpp tankarna på ALLT annat.

    Om du funderar på att börja så tycker jag absolut att du ska våga göra det. Det går väldigt snabbt att lära sig. Jag lovar att du kommer att älska det. Det är bara tiden och fantasin som begränsar:) Själv kände jag att jag ville investera i mig själv. Ge mig något som fyllde på min energi.

    Kram

  4. Wow, du är ju så proffsig. Skitsnygga grejer. Själv är jag konstnärligt analfabet…icke botbar heller.
    Men jag är grymt impad av dig…

    Kram Mia

  5. Jätte fina sushitallrikar! Har letat överallt men hittar inga fina. Dessa är precis såna som jag skulle kunna ge syrran i julklapp!

Kommentera

