Åh härliga helg!

Det är nästan natt och dottern har ännu inte somnat. Hon och storebror har tillbringat helgen med sin farbror Mirko i Malmö då mannen och jag har haft hotellmys i två dagar. Tydligen har de gjort allt sånt som man inte gör hemma 🙂 och gått till sängs väldigt sent. 

Mannen och jag bodde på Clarion Grand hotell vilket är ett centralt hotell som på hemsidan beskrivs med orden ”Modern design i klassisk miljö”. Det var underbart att få sova två hela nätter själva och gå ner till lyxig hotellfrukost på morgonen. Det var också helt ljuvligt att kunna, för en gångs skull, få sova ut på morgonen och sedan duscha och göra sig i ordning utan att någon ropar mamma en sådär 150 gånger på 10 minuter.

Vad hotellet anbelangar så håller jag inte riktigt med om den där moderna designen. Rummet var ett typiskt hotellrum, varken mer eller mindre. Vårt var väldigt litet och möblerna var varken moderna eller klassiska utan lite sådär ”mitt-i-skjortan”. Nu tycker ni säkert att jag låter pessimistisk och otacksam. Det är jag inte. Det är bara det att jag har enorma förväntningar när jag ska göra något och om det grusar sig lite eller inte blir så som jag har föreställt mig så har jag en förmåga att bli lite besviken. Jag jobbar verkligen med det här med förnöjsamhet och tycker faktiskt att jag har blivit lite bättre. Så missförstå mig inte, det var HELT underbart att få bo och lyxa till det på hotell men jag tyckte att hotellrummet var ganska så fult. Det såg inte alls ut som det gjorde på de fancy bilderna som de visade upp på hemsidan så lite falsk marknadsföring var det allt. Men detta till trots hade mannen och jag en helt underbar helg som vi kommer att leva på länge.

Det bästa med hotellet var absolut den helt fantastiska frukost buffén som innehöll allt gott man tänkas kan, från amerikanska pannkakor och färskpressad apelsinjuice till scrambled eggs och gravad lax. Jag hade kunnat stanna där och äta i timmar………

I fredags träffade vi våra goda vänner för middag på det helt fantastiska stället Oscarsgården som ligger i Mjöhult utanför Höganäs. Detta stället kan jag varmt rekommendera. Maten var helt klart det godaste jag ätit på väldigt länge och det var mycket prisvärt. Tydligen är det så poppis att man måste boka bord tre veckor i förväg!!! Och de gör tydligen ingen reklam för stället utan ryktet som den goda maten sprids via mun till mun.

Antonio som driver stället är italienare och det är han tillsammans med  frun Maria som lagar den traditionella italienska maten. Stället har också en vedeldad ugn och deras pizzor är himmelska. Jag tog pizza alla Mira som var en pizza med tomatsås, mozzarella, chevré, valnötter, fikonmarmelad och rucola och mannen tog en Funghi som var med olika sorters svamp, vitlök, grovriven parmesan och oliver. Helt ljuvliga båda två!

Jag inser att jag kan skriva mycket, mycket mer om vår härliga helg men datorns batteri lyser rött, det börjar bli sent och jag måste försöka packa upp lite och förbereda inför morgondagen så jag får säga godnatt och på återseende (och ja, dottern somnade för ett bra tag sedan nu). Jag fortsätter att skriva i morgon. Jag måste ju så klart visa lite bilder på mina inköp:) och rosa lite fler pärlor i Helsingborg och på Bjäre. Så natti natii!

5 thoughts on “Åh härliga helg!

  1. Av någon anledning vill ju bilderna gärna överträffa verkligheten, men jag tycker inte alls att du är otacksam, man betalar ju för något…då har man rätt att ”klaga” eller tycka till. Skönt i alla fall att ni fått härlig lyxfrukost, sova ut och ensamtid. Kram.

Kommentera

