Julgaltar och mössens julafton

En hög med lussekatter…

Innan sonen åkte till skolan i morse så bestämde vi att vi skulle spendera eftermiddagen tillsammans och baka lusskatter. Och det var en glad kille som blev hämtad. Han älskar att baka! (och att tjuväta deg – massor av deg…) 

Barnen är lite mer ad-hoc och inte lika traditionella som mamman när det kommer till det konstnärliga utförandet av bullarna och således så bakade de tomtar, snögubbar, ”skålar” och änglar. Själv körde jag samma ”kringla” som enligt min mammas gamla receptbok heter ”julgalt” .

 

Oberoende av form så blev de i vilket fall som helst hemskt smaskiga men jag kunde inte rå för att känna mig aningen banal när jag spelade Bjällerklang och Mössens julafton på högsta volym när solen samtidigt sken utanför och termometern visade på +7 grader. Idag kändes det liksom nästan mer som vår än som vinter och det är (tycker i vart fall jag) svårt att få de rätta julkänslorna att infinna sig när det inte ens är kallt ute. Men men……det är ju jul snart, oavsett vilken temperatur som visas på termometern och vi ska väl bara vara tacksamma att det är så varmt och skönt. Förra året vid denna tiden var det iskallt och snön låg vit över gator och torg. Tänk att man aldrig kan vara nöjd och att man alltid vill ha det man inte kan få. Förnöjsamhet, förnöjsamhet, förnöjsamhet……..Det kallas affirmation!  

Nu har knopparna somnat lugnt och tryggt på mina armar och drömmer förmodligen om lusskekatter och degbunkar.Själv ska jag sätta mig med jobb en stund. Förstår ni att det är jullov snart?! Det känns helt underbart! Som avslutning så bjuder jag på en liten ”julkuse-guide”. Kram på er!

 

 

7 thoughts on “Julgaltar och mössens julafton

  1. Perfekt! Här blir det lusseorgie i morgon. Nu vet jag ju att jag kommer att göra ”pojkar” och ”julgaltar”…men tack ändå för tips 😉

    Härlig eftermiddag ni haft. Då kan man stå ut med lite jobb på kvällen.

    Kram

  2. Åh vad mysigt!….Och gott säkert! Det är något visst med julstöket, helt klart….
    Och jullovet är så efterlängtat redan. En TB som går i år 9…ja, då är det tufft program…

    Sitt inte uppe försent nu med skoljobb…
    Kram Mia

  3. Jag håller med dig! Alla knep är tillåtna:) Men jag hade gärna sett lite snö nu när det lider mot jul.

    Kram på er alla! Vad jag blir av läsa era kommentarer. Det ger mig så otroligt mycket positiv energi.

Kommentera

