Jag är förälskad…..

…i lera och jag befinner mig i den keramiska himlen. Jag har varit där och vänt några gånger tidigare men i kväll blev jag kvar där i över  tre timmar. Jag har nämligen haft en lyckad stund vid drejskivan och kom hem rödmosig om kinderna, snustorr om händerna och med lätt andnöd………men det får det vara värt. De där gångerna då jag tidigare äntrade himlen för några korta ögonblick byttes väldigt snabbt ut mot inferno och allt jag tog mig för vid drejskivan  blev bara total katastrof, vilket resulterade i att jag tappade lusten och ägnade några månader åt att göra sushitallrikar, vaser, änglar och lite allmänt lull-lull. Men i kväll så………….

Jag har också min goda drejkompis Karin att tacka för att hon står ut med mina ständiga frågor och fångar upp mig när det behövs. Hon har hållit på i flera år och gör grymt fina skålar och muggar. Kanske att jag också når dit en vacker dag. För om det är något jag är så är det envis. Jag vägrar att ge upp. I våras så skrattade mina ”kavlande och skulpterande” keramikpolare åt mig då jag helt lerig i både ansikte och på kläder satt framför skivan timme efter timme och resultatet blev en sned, liten skål utan hål i botten (om jag hade tur). 

Att dreja är en utmaning och det är grymt tidskrävande och kräver enormt mycket tålamod. För mig i varje fall. För jag tycks inte vara någon naturbegåvning som bara sätter mig vid drejskivan, centrerar och får upp en skål eller mugg på en gång. Det har tagit lång tid. Först måste man liksom bli polare med leran, visa den vem som bestämmer och bli ett med den. Och det tar tid……..

Men nu är jag helt otroligt glad och upprymd och kommer förmodligen att drömma om den där älskade jorddoftande klumpen på den roterande skivan.  

 

9 thoughts on “Jag är förälskad…..

  1. Visst är det helt otroligt egentligen att en klump lera kan bli till så fina grejer! Vem kom ens på att man skulle snurra och forma och kalla det för att dreja?

    Tack för att du skrev att det krävs tålamod – då är det ingenting för mig (säger dom som vet). Det har ju varit lite av en hemlig dröm för mig, men nu inser jag att leran kommer att sitta på väggarna (ditkastad av mig) när jag är färdig.

    Jag är oerhört imponerad av dig!

    Ha en fin fredag och en trevlig helg! Kram!

    • Ja, det är helt otroligt att det liksom kan bli något så fint bara för att man sätter leklumpen på den där skivan. Jag tycker absolut inte att du ska förkasta din dröm innan du ens har provat. Du är kanske en av de där naturbegåvningarna som jag nämnde. Testa en gång! Kram

  2. Katarina, tusen tack!!! Vad glad jag blir:) Jag vet inte vad det är för film du menar men om du kommer på det så får du gärna ”säga” till. Kan ju tänka mig att den hade fallit mig i smaken. Kram

  3. Grattis till den där lyckade kvällen….Mna behöver sådana – oavsett vad man hålle rpå med. Jag tror nog att du är duktig du….Och Katarina…Den hrä donnan har inte bara en snygg blogg – hon är ursnygg IRL själv också.

    Kram och goda helgen till er!

  4. Mia, tack söta du! Jag blir alldeles generad.
    A- tycker definitivt att du ska plocka upp drejningen igen:) det ger en så otroligt mycket energi.

    Ha en härlig helg på er! Själv piper vi iväg till Skåne igen i morgon bitti. Kramar

  5. Åh vad mysigt! Skulle också vilja dreja, verkar så kul!!

    Själv ligger jag sjuk i sängen.. blä, hade så mycket planer i helgen men så är det ibland.

    Vad roligt att appen gick hem!!! 🙂 vilken av versionerna har ni, iPhone eller iPad?

    Sidan vill inte uppdateras med bloglovin ikonen, fÃ¥r mejla min kontakt pÃ¥ mama, min profiltext ville inte heller uppdateras sÃ¥ de fick göra det manuellt… jätte konstigt!

Kommentera

