Ormen i paradiset

stavas på just detta stället MYGG!!! Igår morse slutade jag räkna på Julian när jag var uppe i tio. Idag är det Alba och jag som har kliat mest. De är enträgna de små rackarna, trots att vi har köpt en elektrisk sak att ha i rummet, spray att använda till kroppen samt en spiral man eldar på så lyckas de ändå komma åt att bita oss.

Om man bortser från myggen så är detta just det, ett paradis. Ett varmt och vackert sådant. Stället vi är på heter La Serra och det ligger i Baia Domizia, Lazio, ca 20 mil söder om Rom. Kristian växte upp i Italien och åkte alltid hit med sin mamma och bror på somrarna. Stället byggdes under 60-talet av bland annat LO för att ge deras medlemmar en möjlighet att semestra till ett rimligt pris. Och än idag är det många svenskar som reser hit och menyn i restaurangen står på svenska. Lite häftigt faktiskt. Fast det som är ännu häftigare är att två av receptionisterna är kvinnor som kom hit i tonåren och blivit kvar.

Här finns allt man kan önska som småbarnsförälder. Stranden lockar med sitt salta vatten och sin lena sand. Stranden når man genom att gå ner genom den tallbeklädda allén där stora kottar ligger längs kanterna. När havet har tagit musten ur en så kan man gå upp och vila en stund i sin bungalow för att sedan tillbringa resten av eftermiddagen vid poolen. Helt underbart!!!

En lite rolig sak är att alla är tvungna att ha badmössa i poolen:) Vi fick oss ett gott skratt när vi till en början hoppade i blixtervarma och glada i hågen utan att lägga märke till att de övriga i poolen hade ”smurfmössor”. När Kristian sedan pratade med en av badvakterna så upplyste han oss mycket vänligt att bi var tvungna att ha ”puffi”. Jag skrattade så att jag grät när hela familjen sedan struttade runt i poolen med ”puffi” (italienska för badmössa). Bildbevis finns fast själv känner jag mig mest som en seriefigur med min stora mage och en badmössa som kryddan på verket.

Igår kväll tog vi oss en tur till shopping centret Itaca som har 55 butiker. Julian fick sig en äkta italiensk hårklippning med trimmer och allt och vi införskaffade en dopo sole av utsökt kvalité, enligt tjejen i butiken. Middagen intogs på sedvanligt italienskt vis närmre midnatt än middag. Men en dag är det ok och barnen verkade inte misstycka för mycket. Idag lär det nog bli tidigare middag då vi måste vara redo till 20.45 då Italien matchen visas på storbilds TV i baren. Får väl vira in mig i myggnät från topp till tå så att de rackarna inte kommer åt min redan ömmande och kliande kropp.

På återhörande…. (när det nu blir, wi-fin på detta stället fungerar nämligen bara ibland:)

20120618-170753.jpg

One thought on “Ormen i paradiset

Kommentera

