Bregott är bara båg…

…det är alltså inte smör, har jag fått lära mig av min fina, kloka och inspirerande vän Sofia. Därför har jag nu börjat göra mitt eget smör fullt av godsaker och nyttigheter. Men visst är det lite knasigt att Bregott som i varje fall jag alltid har trott är smör faktiskt inte är det. Och när man kollar på Bregott förpackningen så står det inte någonstans att det är smör. Däremot står det att det innehåller matfettsblandning. Hursomhelst så är det attans enkelt att göra sitt eget smör och bonusen då är ju att man själv kan välja vad man vill ha i det:) Mitt recept är ursprungligen Sofias och det är otroligt gott.

Till en burk som på bilden behöver man:

1 pkt ekologiskt smör
1 dl ekologiskt kokosfett
3-4 msk ekologisk linfröolja
3-4 msk ekologisk olivolja
örtsalt
himalayasalt

Gör så här:
Ta ut smöret, lägg det i en bunke och låt det bli rumstempererat. Blanda i kokosfett, linfröolja, olivolja, örtsalt och vanligt salt. Ta stavmixern och blanda till jämn konsistens. Häll upp på burk och förvara sedan smöret i kylskåp. Lättare än så här kan det inte bli, eller hur?!

Så vad är det då som är så bra med dessa ingredienser?

smör: Smörsyran som finns i riktigt smör är bra därför att den både är nödvändig för cellerna i tarmslemhinnan och den har också virus- och cancerskyddande egenskaper.

olivolja extra virgin: har en positiv effekt på mage och tarmar och innehåller rikligt med omega 9 som anses vara antiinflammatoriskt. Då olivolja har ett högt innehåll av enkelomättade fetter minskar den också risken för bröstcancer och hjärt- och kärlsjukdomar.

linfröolja: innehåller mycket omega 3 vilket är bra för hjärtat. Linfröolja säga också vara bra för atopiska besvär som allergi och eksem.

kokosfett (kallpressat): innehåller kaprinsyra och laurinsyra, som är virus- och bakteriehämmande. Det är också ett fett som är lätt för kroppen att förbränna eftersom energin omsätts snabbt. Alltså bra om man vill gå ner i vikt. Kokosfett säga också kunna motverka demens och alzheimers sjukdom (många tar kokosfett som kosttillskott och då tar man ca 2msk/dag)

Alltså en burk med hemmagjort smör känns som något i stil med Bamses dunderhonung. Läckert, inte sant!

Eftersom jag inte är någon expert på detta område (även om jag gärna skulle vilja det:) så har jag gjort lite research i diverse böcker och sidor på nätet. Om det är någon som vill läsa mer så delar jag gärna med mig av dem:
Wilhelmsson, Peter (2005) Friskare barn Ica Bokförlag
Edin, Susanna (2000) Kokkonst för den självläkande människan Bokförlaget Forum AB
www. halsosidorna.se/fett.htm
http://www.coconutketones.com/whatifcure.pdf

Trevlig läsning!

5 thoughts on “Bregott är bara båg…

  1. Vad härligt Rebecca! Du inspirerar verkligen. Jag känner att jag vill testa – spännande! På lördag kan du läsa om varför surdegsbröd är så mycket mer nyttigt än ”vanligt” bröd. Då kan man ju lägga ihop finsmör+surbröd=fabulous!
    Kramen

  2. Hihi du är för goooo! Eget ”bregott” är dundergott!!
    Men duuu, bregott är inte fy skam det innehåller ju enbart pastöriserad grädde, rapsolja, salt och mjölksyrakultur. Smör är ju gjort på bara grädde. Så bregott kan inte kallas smör eftersom det är en matfettsblandning dvs uppblandat med rapsolja. ”Smöret kärnas enligt kontinuerlig smörtillverkning. Rapsen blandas in i smöret i en blandningsutrustning, Dairy Blend. Dairy Blendprincipen är ett antal mixningssteg där smöret bearbetas samtidigt som rapsolja doseras in. Slutligen tillsätts en aning salt.”

    PUSS och KRAM och som du skrev hos mig, vi MÅSTE ses snart!!! Pussa på din fin familj och krama sepciellt Julian stackaren.

  3. Pingback: Rebecca goes low carb | rebecca sofie

  4. Pingback: Karlskrona tur och retur! |

  5. Pingback: Karlskrona tur och retur! @ 56kilo – Inspiration, mode och matglädje med lågkolhydratkost (LCHF) som grund.

Kommentera

