Misslyckad kanelkyckling

Förra veckan så såg jag programmet Langång på SVT. Det hinns med en del tittande nu när det ammas mer eller mindre hela kvällarna. På programmet så besökte Anne Lundberg kocken Samantha Larsson som ofta lagar mat åt skådespelarna och övrig personal ute på diverse locations. Hon lagade en massa smarrig mat och gjorde fräscha sallader och bakade bröd. En av hennes specialiteter var just kanelkyckling med tabbouleh och det såg fantastiskt gott ut, i varje fall för en kanelälskare som jag själv.

I går skred jag så till verket och lagade kycklingen enligt hennes recept som återfinns här

Jag tyckte att ingredienserna kändes väl tilltagna med fyra hackade chilifrukter och en deciliter citronsaft till ca 1 kg kyckling och visst smakade det märkligt. Det var starkt så in i norden, lite surt från citronen och sen då med kanelsmak. Den första skeden jag tog när jag smakade av smakade så illa så jag höll på att börja gråta. Med två dödshungriga barn och samma antal hungriga vuxna är man inte så kaxig. Men med lite trixande och tillägg av både soja och kycklingbuljong så blev det slutligen något sånär ätbart. Absolut inte gott, fortfarande starkt så att munnen höll på att brinna upp men utan den otäcka beska eftersmaken av citron.

Behöver jag tillägga att barnen höll sig borta från kycklingen och enbart käkade ris….. Jag gillar verkligen kanel, russin och pinjenötter i maten så jag tror att jag ska ta mig an en modifiering av detta recept. Då kan jag lägga ut det men det recept som ligger ute på SVTs hemsida har jag inte mage att rekommendera någon; det smakade verkligen pyton. Behöver jag tillägga att jag inte alla är sugen på att äta rester idag?! Lite tråkigt är det dock allt då jag hade så höga förväntningar och var så himla sugen på just detta:(

Kram och ha en fin onsdag. Själv ska jag och bebis ha en lugn förmiddag med lite tvätt, städ och annat plock innan vi hämtar storebror och storasyster. Därefter ska vi träffa bästisarna och sen är det dags för ridskola för en av familjemedlemmarna.

7 thoughts on “Misslyckad kanelkyckling

  1. Hej Rebecca!
    Såå tråkigt att det inte blev gott! Tyvärr står det lite fel i receptet, 4 URKÄRNADE chilifrukter ska det vara, annars blir det som du säger oätbart! Har mailat Svt om detta. Sedan kan styrkan på chilin verkligen variera, bäst är att smaka lite innan allt åker i. Så ledsen..
    Kram Samantha

    • Hej Samantha! Vad fint av dig att kommentera! Jag kommer absolut att testa receptet igen precis som jag skrev eftersom jag älskar ingredienserna men då med mindre och urkärnade chili. Lite orutinerat av oss att inte kärna ur chilin…. Vad bra att du har mejlat SVT om detta.
      Kramar
      Rebecca

    • Hej,

      Det var jag som hackade chilin, med kärnor (inte Rebecca). Se’n blandade jag den med hackad vitlök = omöjligt för Rebecca att se att det fanns chilikärnor i blandningen. Det var jag som köpte chilin oxå, extra stora i och med att jag älskar chili…
      Det blev jag som åt rester i två dagar. Jag tyckte det var helt ok, det var så starkt att jag knappt kände smaken.
      Men den smaken jag kunde skönja gillade jag, ser fram emot nästa gång!
      Men den gamla devisen gäller ”vill du ha något gjort ordentligt? Gör det själv!”

      Ciao

      • Haha! Ja, som det kan bli. Jag hoppas ni vågar er på den igen. Försök också med 1/2 dl citron eller balansera med lite farinsocker i såsen, brukar bli bra. Svårt det där med recept… Jag har ingen rutin på det än. Sorry!
        Kram på er båda

  2. Jag tog 3 vitlöksklyftor, saften av en citron och 2 chilipeppar. Jag hade i lite farinsocker. Det blev jättegott! Men hur kan man få såsen lite krämigare?

  3. Hej Jenny! Härligt! Jag låter den bara stå och puttra tills den tjocknar. Brukar inte ta så lång tid. Vill gärna tipsa er om min alldeles nya Facebook-sida som ni gärna får gå in och gilla 😉 Fick så otroligt många vänförfrågningar så jag gjorde en företagssida. Där kommer jag att lägga ut recept och bilder från mina projekt löpande. I höst är det Snabba Cash III, Håkan Hellström-filmen, Hotell med Alicia Vikander och Svt:s dramaserie Molanders. Kul om ni hälsade på! Kramar Samantha

Kommentera

