Rebecca goes low carb

Japp, ni läste rätt. I dag är dagen d, den med riktigt stort D. Som jag har laddat för och som nu slutligen är här. För mig är en omställning av kosten inte huvudsakligen för att minska i vikt. Även om jag gärna blir av med ett fåtal då jag nu är 6 veckor post-delivery men i och med att Bruno inte var någon klump på 12 kilon utan en lättviktare på dryga 3 kilo så sitter det några extra kvar på min kropp. Jag har aldrig bantat i hela mitt liv och jag tänkte inte börja med det nu när jag är lite över 30. Nej, anledningen är först och främst de positiva hälsomässiga effekter som en sådan här kost för med sig. Att bli av med mitt enorma sötsug ska också bli fantastiskt likväl att säga upp mig från mitt kvällsjobb som ”skåpsråtta”. Nu är inte jag typen som går in i detta hard-core och börjar att räkna kolhydrater och gram. Hallå, jag har ju ett liv för tusan!!! Men det ska nog gå bra ändå tror jag.

Igårkväll satt jag uppe och förberedde mig mentalt, läste i böcker, läste igenom ett material som jag har beställt och var lite allmänt pirrig. För detta är en stor sak för mig, att göra förändringar i min kost. Och det är klart att jag är lite rädd för hur det ska gå och hur min kropp ska hantera det och hur jag kommer att må. Förra året provade jag på att fasta under sex dagar och det var ta mej katten något av det mest speciella som jag har varit med om. Men i och med att jag redan i nuläget äter mycket sallad och nästan aldrig äter potatis eller pasta så tänker jag mig att det kommer att går bra.

I morse när jag hade vaknat och gett Bruno lite mat så gick jag ner och förberedde lite äggmjölk. För inte går det väl att dricka kaffe utan mjölk???!!! Inte för mig i alla fall.

Att göra ”äggmjölk”(visst låter det lite småäckligt?) var inte särskilt svårt. Receptet hittade jag här på LCHF-butikens hemsida och jag måste säga att jag blev positivt överraskad för det blev supergott!

Till min kaffe latte så åt jag två stycken skivor lchf-solrosbröd som jag fick av min kompis Åse häromdagen. Som pålägg hade jag min obligatoriska kaviar. Förutom kaviar hade jag också ett tjockt lager med mitt hemmagjorda smör som jag har skrivit om tidigare. Det är fantastiskt gott! Receptet på smöret hittar ni här

Frukosten är den som jag kommer att ha svårast att byta ut i och med att jag har ätit kaviarmacka varje dag i en evighet. Jag älskar kaviarmacka!!!! Således är det detta mål som jag kommer att ha svårast för att förändra. I dag bestämde jag mig dock för att gå ut lite lätt och äta lchf-bröd med kaviar. I morgon blir det dock något annat; det har jag redan planerat för:)

Efter frukosten åkte jag och storhandlade. Skafferiet behövde fyllas upp och det är mycket som behövs när man ska ändra på sin kost. Efter handlandet lagade jag omelett med ost och champinjoner åt mig och mannen som vi åt med romantica-tomater. Jag fullkomligt älskar dessa tomater!!!

Klockan är nu 15.30 och jag hade kunnat ge mitt lill-finger för något som har med socker att göra. En liten chokladbit, en sked nutella, några bananchips etc. etc. Men jag håller mig. Jag ska koka lite kaffe och sedan ska jag börja planera för dagens middag som kommer att bestå av köttfärssås och vitkål.

By the way, måste ju lägga ut en bild på mig som jag ser ut här nu i startgroparna. 59,4 pannor Rebecca… Inte särskilt smickrande…..

Välkomna att följa med och kämpa tillsammans med mig!

11 thoughts on “Rebecca goes low carb

    • Tack Mia! Jag hoppas också att det kommer att funka. Särskilt då jag inte ser detta som en diet som ska följas i fyra veckor och resultera i någon stor viktminskning utan skälen är av annan karaktär. Kram på dig!

Kommentera

