Omställningsbesvär

Japp, så är det:( har känt mig konstig sedan igår. Det kom smygande på mig runt lunch och jag kände av huvudvärk, dåsighet och orkeslöshet. För att inte tala om hur tung jag är i benen och i kroppen. Riktigt jobbigt det här!!!! Det eskalerade i går kväll och det var med nöd och näppe som jag orkade kolla på ”Svenska hollywoodfruar”. I morse när jag vaknade var det med tunga steg jag tog mig ner för trappan och jag var så otroligt varm, kände mig nästan febrig. Detta lade sig dock efter ett mål mat (samma som frukosten igår) och en balja med kaffe.
Är det någon annan som har känt likadant? Och hur länge har det hållit på för er?

Vågen visade -1,4 kg i morse och jag trodde såklart att det var fel på vågen. Det har varit det förr nämligen, men efter ett par vägningar visade vågen samma siffra. Jag kollade då med min väninna Åse, vars kurs jag går, om det kan bli såhär och fick till svar att det är inget konstigt alls. Det är tydligen så att kroppen tömmer glykogendepåerna (vätska) och således blir kroppsvikten lite mindre. Det är så skönt när man har en så kunnig och kompetent kompis:) Tack Åse, jag känner mig trygg med dig!

Fördelen med att byta kost, för mig, är att det kräver att jag både blir duktigare på att variera den och planera den. Målen gör ju inte sig självt och i vanliga fall så brukar lunchen vara det mål som jag slarvar med såvida jag inte äter ute. Äter jag ute tar jag ofta en macka av något slag, typ ciabatta med kallskuret och grönsaker eller något kletigt med ost. Om jag är hemma så blir det oftast något som går väldigt fort exempelvis yoghurt, müesli med mjölk eller macka. På sin höjd gör jag ibland en sallad eller äggröra. Men som sagt, alltid något som kräver minsta möjliga planering och också som tar lite tid eftersom jag ofta kommer på att jag ska äta lite för sent. Alltså när jag redan är grymt hungrig. Så detta är absolut en bonus, inte minst då jag ska vara hemma många månader framöver.

I går gjorde jag en av mina favoritsallader till lunch och åt den tillsammans med laxrullar. Låter kanske knepigt men det tog bara en halvtimme att förbereda. Eftersom jag inte äter totalt strikt low carb, dels för att jag har en liten bebis som ammas och dels för att viktminskning inte är mitt primära syfte, så äter jag rotfrukter och bär. Salladen är helt fantastisk och smakerna gifter sig så fint:)) Testa om ni inte har gjort det!

Spenat-och morotssallad
1 påse babyspenat
2-3 morötter beroende på strl
75 g fetaost
pistagenötter
citronsaft
olivolja
flingsalt

Skala morötterna med potatisskalare så att det blir långa strimlor. Blanda med spenat och smula sedan över fetaost. Ringla över lite olivolja och pressad citron. Toppa med flingsalt och pistagenötter.

Nu håller jag tummarna för att det ska kännas lite bättre idag att jag ska känna mer ork. Jag ror liksom inte iland företaget familjen AB annars.

4 thoughts on “Omställningsbesvär

  1. Jag började med LCHF-kost en måndag och var helt matt i fem dagar, kissade dessutom nästan på mig en natt… På lördagen vaknade jag dock och var superpigg! Mådde fantastiskt bra, var ute och sprang innan frukost och kände mig frälst. 😉

  2. Hej vännen…..Jag har ju sockeravgiftat mig vid flera tillfällen och vissa dagar är värre än andra. För mig har det vid alla fyra tillfällerna varit runt dag 3-4, dag 7 och 11. Sedan har det släppt. För övrigt måste jag bara berätta att en av gångerna blev jag gravid, efter att ah försökt i 7 år.
    Häng i darling….det kommer bättre dagar. Jag lovar! Kram Mia

Kommentera

