I love my breakfasts

20121017-094315.jpg
Jag har varit väldigt flitig och gjort både egen lchf-müsli och bakat lchf-bröd. När jag gjorde müslin utgick jag från ett recept från boken LCHF för hela familjen men ändrade det så att det blev ännu smarrigare:)

Recept för en stor sats lyxig LCHF-müsli
ugn 200 grader

1,5 dl oskalade sesamfrön
1,5 dl linfrön
1 dl pumpakärnor
1 dl solrosfrön
1/2 dl hackade pinjenötter
1 dl olja
1 dl vatten

Blanda samman ingredienserna ovan och lägg ut på en bakplåt. Rosta i ugn 10-15 minuter.

När det har svalnat, lägg tillbaka det i bunken och blanda i:
2dl blandade nötter (själv tog jag mandlar, paranötter, hasselnötter och valnötter)
1/2 dl mandelspån
2 tsk kanel
2 tsk ekologiskt vaniljpulver
2 dl kokosflingor

Häll upp i en tjusig glasburk och njut av din frukost:)

Brödet jag bakade gjorde jag efter ett recept som jag har hittat på LCHF-recept.com. Det är superenkelt och gott!

Till en limpa behövs:
3dl linfrön
1 dl sesamfrön
0,75 g hasselnötter
0,75 g mandel
5 msk fiberhusk (50 g)
2 tsk bakpulver
1,5 msk brödkryddor

Blanda de torra ingredienserna i en bunke och i en annan bunke blandar du:
50g smält smör
1 dl crème fraîche
250 g keso
6 ägg
Vispa runt och häll sedan över linfröblandningen. Smörj en brödform och grädda sedan i ugn 175 grader i 60-80 minuter.

Nu fick jag äntligen njuta av kaviarmacka igen! Fast om jag ska vara helt ärlig så har faktiskt mitt kaviarsug försvunnit tillsammans med mitt sötsug. Tänk innan vaknade jag varje morgon och var sugen på kaviar…..

20121017-094204.jpg

4 thoughts on “I love my breakfasts

  1. Jag är så imponerad över ditt engagemang Rebecca! Inspirerande…Måste nog pröva det spännande brödet…och funderar lite hårdare på att lägga av med socker som en början…Inte så lätt här i ”lilla USA” dock 😉

Kommentera

