Världens bästa pizzasallad

Kom ju på att jag har glömt att lägga upp receptet på den goda pizzasallad som jag numera gör väldigt ofta. Detta är det absolut bästa receptet som jag någonsin provat och det smakar som den vitkålssalladen som man får från pizzerian fast ännu lite godare. Knepet ligger i att man måste ”slaka” salladen. Alltså slå över kokande vatten. Salladen håller i kylskåp i några dagar.

En stor sats pizzasallad
1 liter kokande vatten
1/2 vitkålshuvud
1 1/2 dl rapsolja
ca 3 msk vitvinsvinäger
1/2 dl vatten
(2 msk socker för er som äter socker, själv skippar jag det och det blir precis lika gott)
2 msk oregano
2 tsk salt
1 krm svartpeppar

Strimla vitkålshuvudet med osthyvel så blir det så där tunt och gott. Lägg salladen i ett durkslag och häll över det kokande vattnet. Låt rinna av. Blanda ihop olja, vinäger, vatten,(socker) salt och peppar. Lägg salladen i en skål och häll över oljeblandningen. Blanda runt ordentligt! Låt den svalna och förvara sedan i kylskåp i en burk med tätslutande lock. Salladen är lika god till pizza som till en stekt köttbit och perfekt tillbehör för oss som äter LCHF.

Regnet öser ner här i södern i dag och lugnet har lagt sig över huset. Höstlovet är över och barnen är i skolan. Vilken skön vecka vi hade!!!! Det är så underbart när man inte har några måsten och man ser hur lugna och harmoniska barnen blir. Julian strosade runt i pyjamas till klockan 12 här en dag. Så härligt att se! Att sedan älsklingspappan kom hem tidigt i fredags och inte åkte förrän tidigt i morse var också helt fantastiskt. Det var det mesta vi har sett av honom de senaste fyra veckorna ❤

Middag med finaste vännerna i lördags och jag njöt av att inte äta en endaste liten bit godis:) Robban och jag brukar vara värst och vi brukar prata om hur den där godaste godisbiten man tar innan frukosten smakar. Men, men……nu är det slut på det! Och vill ni veta en sak, jag blev inte ens sugen när skålen åkte fram. Jippi!!!!!

En hel del står på agendan denna veckan och i helgen åker jag till Skåne!!! Ska bli så mysigt! Berättar mer sen……
Ha en underbar måndag allihop!

3 thoughts on “Världens bästa pizzasallad

  1. Tack för receptet! Har gjort den tre gånger nu, som du utan socker, fast lagt till lite pressad vitlök vilket jag personligen tyckte funkade bra. Verkar stå sig iaf tre dygn i kylen.

Kommentera

